Grenzen verleggen, Bruggen bouwen, Dansend door het leven

© Kunst Tussen de schuifdeuren
© Kunst Tussen de schuifdeuren

Phyllis Kneefel

Dans is vanaf kleins af aan al mijn passie geweest en heb ik het geluk en drijfkracht dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. In 2006 heb ik mijn hart voor lesgeven kunnen uiten en sindsdien heb ik het niet meer losgelaten.

 

Docent

Als docent vind ik het erg belangrijk dat kinderen “de toekomstige kunstenaars” in contact komen en blijven doorgaan met het ontdekken van kunst en cultuur. Bij volwassenen gaat het vaak om een verbreding en verrijking van de kunst en cultuur. Het draagt op meerdere vlakken bij aan hun persoonlijke, sociale, creatieve ontwikkeling en op een veilige manier het creëren en leren kennen van hun persoonlijke kwaliteiten. Maar daar blijft het voor mij niet bij, ook kan kunst een fantastisch middel zijn om vakken zoals rekenen en taal bij kinderen op een andere manier leren te gebruiken en te stimuleren. “Iedereen is uniek dus leer op je eigen manier”.

 

Theatermaker

Als theatermaker wordt ik gefascineerd door hoe dans en andere disciplines bij elkaar kunnen komen en wat het voor elkaar kan betekenen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Uitvoerend danser

Als uitvoerend danser wordt ik uitgedaagd om die paar minuten die ik op het podium sta, alles eruit te halen wat er in zit. Het hele voorafgaande proces, de verdieping en de wilskracht die nodig is geeft het gevoel van leven! Het is heerlijk om dat magische moment op de vloer te voelen en te delen met het publiek.

 

Cultuur Coach

Als cultuur coach zoek ik graag naar kansen en waar nodig is probeer ik een brug te bouwen tussen educatie en kunst. Als ik een kans spot zet ik mij 200% in om de omgeving te creëren die nodig is om de kans zich op een natuurlijke wijze te laten ontplooien.

 

 

Inhoudelijk

Inhoudelijk houd ik mij graag bezig met het ontwikkelen van op maat gemaakte educatie, dans en theater materiaal. Het geeft een groot YES! gevoel als een beoogd doel door middel van dans en/of theater behaald kan worden.

 


Dansbiografie van Phyllis

Als klein meisje is ze op 6 jarige leeftijd begonnen met Jazzballet. Iets wat haar zusje als hobby had, maar bij het ophalen van, wist Phyllis de hele choreografie aan de zijkant mee te dansen tot in de detail. Dansen paste kennelijk erg goed bij haar. Niet vreemd dat het alleen maar meer, meer, en nog meer dansen werd in de loop der jaren. 

Van hobby naar passie en van passie naar droombaan. Na het VMBO is ze MBO dans uitvoerend en lesgevend gaan studeren in Amsterdam. Ook Amsterdam liet ze niet meer gaan, want aan de opleiding HBO docent dans aan de Theaterschool was geen ontkomen meer aan. Lesgeven. Dit is waar haar hart lag en nog steeds ligt.

 

In 2011 is ze haar eigen onderneming Kunst Tussen de schuifdeuren gestart. Naast dans- en drama lessen richt ze zich ook op kunsteducatie binnen het primair en voortgezet onderwijs, Taal- en Rekendans is een van haar specialismen. Ze manoeuvreert zich dagelijks tussen onderwijs, kunstorganisaties en cultuur. Staat ze niet in de balletzaal, dan staat ze wel op het podium, maakt ze educatief materiaal voor het onderwijs of regelt ze een uitstap naar een voorstelling of museum.

 

Als spin in het web voelt ze zich verbonden tussen alles wat binnen kunst, cultuur en educatie valt en zou het niet anders willen. “De diversiteit in werk geeft mij vrijheid en verbondenheid, het biedt kansen waardoor de wereld een stukje mooier, uitdagender en expressiever kan worden op haar eigen fascinerende manier.”

“Het proces is voor mij belangrijker dan het eindproduct”


Het is fantastisch om te zien hoe leerlingen met een klein duwtje in de rug net dat ene stapje durven te wagen, het zelfvertrouwen krijgen om iets te doen waarvan ze dachten het nooit te durven of de wereld nu wel snappen, ook al is het maar voor even. Vanaf daar wordt het alleen nog maar nog leuker!

"Ontdekken is waardevol"


“Mijn werkterrein is dans en drama lessen te verzorgen in zowel het recreatieve als educatieve veld. Als docent vind ik het belangrijk dat kinderen en volwassenen in contact komen met kunst en cultuur, de waarde hier van ontdekken en leren toe te passen. Ik zoek naar wegen om iedereen op zijn eigen unieke manier te laten leren. Ik bouw mijn lessen gestructureerd op en binnen die kaders geef ik leerlingen de vrijheid om te ontdekken en te improviseren.”